Corona-krisen påvirker markedsadfærd og værdier og forretningsgrundlaget i mange erhverv

Coronakrisen skaber ikke blot pres for omstilling grundet samfundets nedlukning. Krisen betyder også varige forandringer i forretningsmodellerne. Dels fordi kriseberedskab skal tænkes ind i udviklingen af forretningen. Dels fordi coronakrisen indebærer forandringer i markedsadfærd og værdier, der påvirker forretningsgrundlaget i mange erhverv. Det er i den nye virkelighed en stor udfordring for SMV’er at skabe forretningsmodeller, der forener hensynet til recovery og langsigtet vækst.

Styrket gennem krisen

Vi har allerede set tegn på, at krisen kommer til at disrupte forretningsmodellerne i industrien. Forsyningskæder gøres mere robuste. Nye samarbejdsmønstre i værdikæden opstår. Fysiske koncepter gøres digitale med stor succes.

Projektets formål er i dette lys at udvikle værktøjer og inspiration til forretningsmodeludvikling i SMV’er, der bidrager til 1) omstilling under krisen, 2) hurtig recovery og 3) langsigtet og holdbar vækst. Værktøjerne skal komme rundt om alle de dele af forretningen, der påvirkes af coronakrisen og dens eftervirkninger. Som grundlag herfor skal projektet derfor også skabe dyb indsigt i, hvordan coronakrisen påvirker markedsadfærd, forsynings- og værdikæder, slutmarkeder, kriseberedskaber mv. i industrien.

Målet er, at projektet bidrager til at fremme udbredelsen af nye og bedre forretningsmodeller og til et kvalitetsløft i sparringen i bl.a. erhvervshusene. Effekten skabes ved at udvikle værktøjer og cases, som let kan tages i brug af brugerne. Heraf skal mindst halvdelen af brugerne angive, at værktøjerne har ført til konkrete forbedringer i forretningsmodellen. På langt sigt skal projektet bidrage til større eksport og bedre produktivitet blandt danske SMVer. Samtidig skal det bidrage til, at et betydeligt antal SMVer føler sig bedre rustet til at imødegå fremtidige kriser.

Kontakt

Jens Nyholm

Iris Group
Partner og direktør
51251040