Manigrip
Opstartsvirksomhed styrker forretningen gennem konkrete bære-dygtighedstiltag
Baggrund og motivation
Manigrip er en lille opstartsvirksomhed, der udspringer af en ide fra et eksamensprojekt på uddannelsen Digital Design på Aarhus Universitet.
Virksomheden har udviklet en grebsforstørrer, som kan hjælpe mennesker med nedsat funktion i hænderne til bedre at kunne gribe om lange og smalle genstande – som fx tandbørster, knive, pensler, mv. Produktet er fx relevant for personer med gigt, muskelsvind og milde lammelser.
Virksomhedens produkt er endnu ikke lanceret på markedet, men de første versioner forventes afsat i foråret/sommeren 2021. Planen er at sælge gennem forhandlere af hjælpemidler, og Manigrip har allerede nu indgået aftaler med Gigtforeningen, Seniorland samt en privatpraktiserende ergoterapeut, som alle har egen webshop med hjælpemidler.
Virksomheden har arbejdet målrettet med produktudvikling siden 2018 og har bl.a. rejst kapital fra Innovationsfonden, Otto Bruuns Fond og Fonden for Entreprenørskab. Virksomheden drives af tre ejerledere og beskæftiger desuden to praktikanter.
Lange svartider skubber tidsplan for produktudvikling
Corona-krisen var med til at forsinke Manigrips plan for produktudvikling, da de manglede finansiering til udviklingsarbejdet.
Da Danmark lukkede ned i marts 2020, havde Manigrip lige søgt støtte til produktudvikling under Innovationsfondens program Innobooster. Krisen betød imidlertid, at mange virksomheder satte skub på udviklingsprojekter – og fonden skulle derfor behandle langt flere ansøgninger end normalt, hvorfor der også var længere svartider. Samtidig fik Manigrip afslag på sin første ansøgning, som måtte omskrives og indsendes på ny.
Afsøger alternative muligheder for at lancere produkt på markedet
På grund af de forlængede svartider begyndte Manigrip at se sig om efter alternative muligheder for at komme hurtigere og billigere på markedet. Virksomheden fandt ud af, at det var muligt at fremstille demomodeller af produktet betydeligt billigere ved hjælp af 3D-print. Herved kan Manigrips demomodel være klar til brugertests i starten af 2021, og de kan samtidig begynde at udarbejde markedsføringsmaterialer. Dette er svært at komme i gang med, før demomodellen ligger klar, fordi det tydeligt kunne ses, at den nuværende version er en prototype.
Bæredygtighed som bærende grundværdi
Fordi Manigrip fremstiller et produkt, som indeholder plast, føler virksomheden et ansvar for at have tænkt over forsvarlig plastanvendelse. Samtidig har virksomheden en ambition om at integrere bæredygtighed som en grundværdi i virksomheden, som afspejles i måden at drive forretning på.
Manigrip tog derfor initiativ til et kaffemøde med rådgivningsvirksomheden Zeal, som de kender gennem inkubationsmiljøet ”The Kitchen” på Aarhus Universitet, hvor de har kontor. Zeal rådgiver om bæredygtig forretningsudvikling og så Manigrip som en oplagt kandidat til et rådgivningsforløb under programmet genstartNU. Parterne blev derfor hurtigt enige om at opstarte et forløb.
Tilpasning af forretningsmodellen
Forløbet startede med et indledende møde mellem Manigrip og to rådgivere fra Zeal med speciale i hhv. bæredygtig forretningsudvikling og materialer. Målet var, at rådgiverne skulle lære både virksomhed og stiftere godt at kende.
På mødet gav Manigrip en grundig præsentation af virksomheden, herunder forretningsmodel, kunder og markeder, historik og overvejelser omkring bæredygtighed. Samtidig fik rådgiverne mulighed for at stille en masse spørgsmål til bl.a. virksomhedens produkt og materialer.
Afdækning af økonomisk, miljømæssig og social impact
Det indledende møde blev fulgt op af en workshop, som bestod af et kort oplæg fra rådgiveren, hvor hun kort fremlagde sine observationer fra det første møde – og foreløbige ideer til anbefalinger. Dernæst bestod workshoppen af tre øvelser, som havde til formål at optegne Manigrips konkurrent- og samarbejdslandskab samt afdække virksomhedens økonomiske, miljømæssige og sociale bundlinje.
Gennem øvelserne skulle Manigrip bl.a. forholde sig til:
- Hvad der er virksomhedens økonomiske behov og muligheder, herunder hvordan virksomheden tjener og bruger penge?
- Hvem møder og påvirker virksomheden, og hvad ønsker virksomheden at give tilbage til samfundet?
- Hvilke materialer bruger virksomheden i sit produkt, og hvor vigtigt er det at bruge genanvendelige materialer?
Input fra alle øvelser blev samlet op og visualiseret via post-its på en tavle.
Efter workshoppen samlede rådgiveren op på de vigtigste input fra forløbet i en bæredygtig forretningsstrategi, som indeholdt generelle observationer om Manigrip samt fem konkrete anbefalinger/handlingstiltag til at udvikle virksomheden i en bæredygtig retning.
Om forløbet
Tilpasning af |
Beslutningsgrundlag pba. de tre bundlinjer og test af leasing-model for produkt. |
Output |
Bæredygtig forretningsstrategi. |
Ressourcer |
50 timers privat rådgivning samt egenfinansiering i form af 200 timer. |
Bidrag fra |
Deltagelse på møder og workshops, forberedelse af præsentation om virksomhed. |
Varighed |
Ca. en måned. |
Resultater
Manigrip er meget positive overfor rådgiverens anbefalinger og overvejer at følge dem alle.
Som første skridt har Manigrip valgt at følge anbefalingen om at bruge de tre bundlinjer som ramme for virksomhedens beslutningstagen. Modellen stemmer godt overens med Manigrips mission (at hjælpe udsatte målgrupper) og arbejdsmetoder (tæt samarbejde med slutbrugere).
Derudover er Manigrip begejstret for rådgiverens anbefaling om at lease frem for at sælge grebsforstørreren. Virksomheden har derfor valgt at lave en ”splittest” af demomodellen, hvor halvdelen sælges gennem samarbejdspartnere som Gigtforeningen, mens virksomheden selv leaser den anden halvdel.
Via leasing-modellen forlænges levetiden på det enkelte produkt, samtidig med at det – ifølge virksomhedens beregninger – kan tjenes hjem tre gange, fordi produktet returneres og sættes i stand, når det er slidt ned. Samtidig kan det skabe en mere stabil omsætning på sigt, fordi brugerne betaler pr. abonnement, frem for at Manigrip kontinuerligt skal ”jagte” nye kunder, der betaler produktet up front.
Endelig overvejer Manigrip at følge rådgiverens anbefaling om at blive omregistreret til socialøkonomisk virksomhed – bl.a. for bedre at kunne tiltrække investorer, som deler stifternes ambitioner og værdier.
Erfaringsopsamlingen på genstartNU gennemføres i et samarbejde mellem IRIS Group, Syddansk Universitet, PHA Consult og AMind. Casen gennemgår et samarbejde mellem Manigrip og rådgivningsvirksomheden Zeal.